Izaicinājums mazumtirdzniecības uzņēmumiem: garās rindas kasē var izmaksāt kā zaudētā peļņa vairākus miljonus eiro katru gadu

Februāris 18, 2016 | Skaidro naudas līdzekļu vadība, Veikala darbība

Reprezentatīvā Lietuvas iedzīvotāju aptauja, ko veica pēc starptautiskās kompānijas StrongPoint iniciatīvas, kas piedāvā integrētus risinājumus mazumtirdzniecības uzņēmumiem, atklāja, ka mūsdienu jaunā paaudze maina savus pircēju paradumus. Jauni cilvēki nemīl gaidīt garās rindās. Statistisko datu salīdzinājums ļāva secināt, ka gados jauni pircēji meklē alternatīvus pirkumu apmaksas veidus gandrīz trīs reizes biežāk, nekā daudz vecāka gada gājuma pircēji. Vēl vairāk, katrs ceturtais no viņiem aiziet no veikala, atstājot iepirkuma grozu, kad ierauga garās rindas kasē. Tuvākajā nākotnē šāda tendence mazumtirdzniecības uzņēmumiem var būt kā zaudējumu iemesls līdz pat 1.5 mlj. eiro katru gadu.

Pēc aptaujas rezultātiem, katrs ceturtais klients, kurš jaunāks par 29 gadiem, atstāj iepirkumus un aiziet no veikala pēc tam, kad sastopas ar garām rindām kasē. StrongPoint tehnoloģiju attīstības struktūrvienības vadītājs Evaldas Budvilaitis norāda uz to, ka aptaujas rezultāti brīdina mazumtirdzniecības uzņēmumus par lielām patērētāju paradumu izmaiņām tuvākajā nākotnē. „Vairākums pircēju Baltijā izjūt neapmierinātību garo rindu vai pirkumu apmaksas kvalitātiesdēļ veikalos. Pētījums parāda, ka daudzi pircēji uzskata, ka viņi patērē daudz laika rindās pie kasēm, bet 52% aptaujāto uzskata, ka gaidīšana rindās aizņem no 5 līdz 10 minūtēm. Tāda laika uztvere, kas pavadīta stāvot rindā, norāda uz to, ka pircēji jūtas vīlušies un jūt neapmierinātību piespiedu gaidīšanas dēļ rindās. Kaut gan patiesībā, saskaņā ar kompānijas StrongPoint ilglaicīgo pieredzi, pircēji rindās pie kasēm patērē tikai apmēram 3-4 minūtes“ – apgalvo E.Budvilatis.

Pēc E.Budvilaitisa vārdiem nākotnē jaunā paaudze kļūs par dominējošo pircēju segmentu, tādējādi, ja mazumtirgotāji neadaptēsies pie mainīgajām prasībām, nākotnē tas var radīt zaudējumus miljonu vērtībā nenopelnītās peļņas dēļ. Turpmāk aizvien vairāk gados jaunie pircēji sāks izvirzīt daudz augstākas prasības klientu apkalpošanas kvalitātei.Tamdēļ alternatīvo klientu apkalpošanas veidu ieviešanai jākļūst par svarīgu uzdevumu mazumtirdzniecības uzņēmumiem jau šodien. “Nespēja pielāgoties mainīgajām klientu prasībām saskaņā ar pieejamiem datiem var radīt lielajiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem zaudējumus gandrīz ceturtdaļai no visas peļņas. Ņemot vērā Baltijas pircēja čeka vidējo summu un klientu skaitu, kuri apmeklē lielos tirdzniecības centrus, dienā, zaudējumi, pēc kompānijas StrongPoint aprēķiniem, dēļ atstātajiem iepirkumu groziem tikai vienā tirdzniecības centrā var sasniegt 1.47 mlj.eiro katru gadu ” – saka kompānijas eksperts.

Inovatīvo tehnoloģiju ieviešana ir nenovēršams instruments augstāk aprakstīto problēmu atrisināšanai. Jaunā paaudze jau šodien aizvien aktīvāk izvēlas alternatīvās apmaksas metodes, ko piedāvā mazumtirdzniecības uzņēmumi, kas uzlabo pirkumu noformēšanas procesu. Pēc aptaujas datiem, 29 gadus vecie pircēji un pircēji, kuri jaunāki, izvēlas pašapkalpošanās kases pirkumu apmaksai trīs reizes biežāk, salīdzinot ar kopējiem vidējiem rādītājiem. Tādējādi, pašapkalpošanās risinājumu ieviešana mazumtirdzniecībā ir loģisks solis. „Patiesībā, lai mazumtirdzniecības uzņēmumi un to klienti varētu sajust reālu ieguvumu, pašapkalpošanās risinājumiem jābūt ieviestiem stratēģiski pareizi. Sistēmai pirkuma veikšanai jābūt maksimāli ērtai un vienkāršai lietošanā, bet pašām kasēm jābūt uzstādītām vissvarīgākajās veikalu zonās,“ – skaidro E.Budvilaitis.

Pircēji, kuri vecāki par 29 gadiem, biežāk paliek gaidīt rindā. Tomēr, tas nenozīmē, ka viņi ir apmierināti ar esošo iepirkšanās procesu un ka alternatīvie iepirkumu veidi viņiem ir nav svarīgi. Pašapkalpošanās kases nav vienīgais rindu samazināšanas tehnoloģiskais risinājums. Pēc E.Budvilaitisa vārdiem, patstāvīgās skenēšanas sistēmas jau tiek izmantotas kaimiņu valstīs, kas piedāvā patērētājam vairāk izvēles iespējas. “Piemēram, Igaunijas veikali piedāvā klientiem patstāvīgi skenēt produktus veikalā ar speciālu skenēšanas ierīču palīdzību, pēc tam likt tos savā grozā. Beigās atliek tikai veikt noskenētās summas apmaksu tradicionālajā kasē vai pašapkalpošanās kasē, pirms pamest veikalu”, – saka StrongPoint speciālists.

Reprezentatīvo iedzīvotāju aptauju veica neatkarīgais sabiedrības viedokļa un tirgus izpētes institūts Vilmoruson pēc kompānijas StrongPoint uzdevuma. Kopumā tika aptaujāti 1005 cilvēku no dažādiem Lietuvas nostūriem. Rezultāti parāda, ka 52.4% respondenti apgalvo, ka, noformējot pirkumus kasē, viņi vidēji patērē no 5 līdz 10 minūtēm, 28.4% – 3-4 minūtes, 8.9% – no 11 līdz 15 minūtēm. Ieraugot garās rindas pie kasēm, vairākums respondentu parasti palika gaidīt rindā (83.2%), 14.7% izmantoja pašapkalpošanās kases, ja šādas kases bija veikalā, 14% vērsās pie veikala darbiniekiem ar lūgumu atvērt papildus kases, 12.2% mēģināja izmantot speciālās apkalpošanas kases, 6.4% nolika produktus atpakaļ plauktā un pameta veikalu, 6% atstāja iepirkumu grozu un gāja prom, 5.2% respondentu lūdza kasieri pasteigties.